Paper
Works and Works on Paper * June 24 - July 26 2002 * Amsterdam, Netherlands. < BACK


  Tentoonstelling door Raul Marroquin
23 juni 2002
[watch the video]

Openingsspeech door Els van der Plas


Ter gelegenheid van de opening van de gelijknamige expositie op de Overtoom 136 in Amsterdam

In 1990 leerde ik Raul Maroquin kennen, doordat ik de beeldende kunst manifestatie Het Klimaat organiseerde voor de Culturele Raad Zuid Holland. 30 tentoonstellingen van 70 kunstenaars in top galeries in Nederland. Buitenlandse kunstenaars wel te verstaan.

De jaren ‘60 en ‘70 die zich kenmerkten door internationale uitwisselingen in de kunst, leken toen in Nederland vergeten. De wereldomvattende beweging Fluxus floreerde in de jaren ‘60 ook in Nederland. Ook de zeventiger jaren zette dit internationalisme en activisme voort. Begin jaren ‘70 werd het kunstenaars­initiatief ‘In Out Centre’ opgericht, dat al snel werd opgevolgd door Agora in Maastricht, De Appel van Wies Smals in Amsterdam, Corps de Garde in Groningen en The Banks, Other Books and So (van Ulises Carrion) en Stempelplaats in Amsterdam.
Time Based Arts een multi-media initiatief dat gedragen werd door internationale video-kunstenaars werd eind jaren ’70, begin ‘80 opgericht.
Helaas verdween die internationale aandacht en energie eind jaren ‘80. Begin negentiger jaren leek de tijd gekomen aandacht te geven aan de internationale kunstscene in Nederland. Het Klimaat was één van de activiteiten met dit doel.

Raul Marroquin was toen te zien in Galerie De Zaal in Delft. Claudio Goulart - zijn werk is hier ook te zien-, exposeerde toen in De Watertoren in Vlissingen. Beide kunstenaars waren actief in Time Based Arts en beiden namen al heel vroeg media-initiatieven. Goulart initieerde Kanaal Zero, een media kunstprogramma op de kabel en Marroquin was verbonden aan het programma De Hoeksteen. Later werd De Hoeksteen onder zijn bezielende leiding een live programma dat de nacht doorhaalde.

Deze tentoonstelling is een vervolg op dit eigenzinnig en energieke activisme van Marroquin en de zijnen. Als galeries niet doen wat hij graag zou zien, dan doet hij het zelf wel.
‘Wie anarchistisch soll die Kunst sein’, vroeg Dieter Roth zich in 1981 af. ‘Mensen die zo precies weten wat kunst is, met hen wil ik me niet bezighouden, zij zijn zo opdringerig en lastig.’ vervolgde Roth, ‘Ik vind ze bovendien zo vreselijk serieus...’ Werk van Roth is ook hier te zien. Zijn woorden verbeelden hoe Marroquin staat ten opzichte van het leven en de kunst; anarchistisch, eigenzinnig, verantwoordelijk, en met gevoel voor humor en relativisme.

Paper Works and Works on Paper laat werk zien van kunstenaars die Marroquin bewondert en die hij en zijn vrouw Truus in hun collectie hebben.

Een videowerk dat ingaat op kunstenaarsboeken van de Mexicaan Ulises Carrion, kunstenaar en verzamelaar van artists books.
Werk van Belgisch architect Luc Deleu.
Aquarellen van de Maastrichtse schilder Ger van Dyck.
Kunstenaarsboeken van de Franse Fluxus kunstenaar Robert Filliou, die in 1981 overleed en indruk op Marroquin maakte met zijn Verjaardag van de Kunst in 1973 in de Neue Galerie in Aken.
Werk van Peter Hutchinson, Engelse multimedia kunstenaar, die bekend werd in de jaren ‘70 omdat hij uit brood bacteria liet groeien.
Monica Leon uit Chili die op de Rietveld Academie koos voor schilderen, toont hier aquarellen.
Papier werk van George Maciunas (dood 1979), afkomstig uit Litouwen. Hij was een van de ideologen van Fluxus.
Sef Peeters studeerde net als Marroquin aan de Jan van Eijck akademie en toont hier een portfolio van drukwerk. Hij gebruikt vele media om zijn ideeën te verbeelden; fotografie; installaties en werk op papier.
Mexicaanse Marisa Polin is schilder en toont hier tekeningen. Zij is een van de jongste deelnemers.
Van de drie deelnemende Colombianen is Salustiano Romero de beeldhouwer. In zijn werk gebruikt hij vele materialen van metaal tot hout.
Jan Voss, eigenaar van BoekieWoekie op de Berenstraat in Amsterdam maakt zelf objecten en tekeningen. Hier is zijn papieren werk te zien.

De tempel van de kunst, het Rijksmuseum in Amsterdam, werd gefotografeerd door een medewerker van dat museum, de Colombiaan Antonio Quintero. In elke weersomstandigheid, vanuit elke hoek werd het museum vastgelegd. Zijn werk liet hij ook zien in het programma De Hoeksteen van Marroquin. Inmiddels heeft hij het omgekeerde van de kunsten opgezocht, de barre natuur in het Noorden van de wereld. Poolhonden uit Canada en Groenland zijn nu zijn foto onderwerpen.

Kortom een internationale tentoonstelling met heimwee. Heimwee naar het activisme van de Fluxus beweging en de jaren ‘70. Een verlangen naar het verantwoordelijke kunstenaarschap, dat niet alleen de esthetiek bedient maar ook positie inneemt ten aanzien van de maatschappij en de kunsten. Een tentoonstelling die de geschiedenis van de hedendaagse kunst respecteert en waardeert, iets wat in deze tijd van cliché’s van originaliteit en snelheid bijna een taboe is.
Dit alles wordt getoond op papier: foto’s, tekeningen, drukwerk en boeken.
Paper Works en Works on Paper is bovendien een speelse en persoonlijke collectie, die ik hierbij graag open.

< BACK